Tazkirah di ambang Ramadhan #3

Hitung Undur: 8 hari lagi

Salam taqwa.

Semalam, kita telah menghayati yang Ramadhan adalah pusat latihan menggilap ketaqwaan seorang Muslim. Seseorang yang melepasi piawaian pusat latihan Ramadhan adalah individu yang mempunyai perisai diri yang ampuh menangkis serangan musuh dalaman dan luaran manusia. Sabda Nabi Muhammad SAW

عَنْ أَبِي هُرَيْرَةَ رَضِيَ اللَّهُ عَنْهُ عَنْ النَّبِيِّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ قَالَ: الصِّيَامُ جُنَّةٌ وَإِذَا كَانَ يَوْمُ صَوْمِ أَحَدِكُمْ فَلاَ يَرْفُثْ يَوْمَئِذٍ وَلاَ يَسْخَبْ فَإِنْ سَابَهُ أَحَدٌ أَوْ قَاتَلَهُ فَلْيَقُلْ إِنِّي صَائِمٌ إِنِّي امْرُؤٌ صَائِمٌ

Ertinya:

“Daripada Abi Hurairah R.A., Nabi SAW bersabda: “Puasa adalah perisai. Sekiranya seseorang dari kamu sedang berpuasa pada suatu hari, maka janganlah bercakap kotor dan janganlah menengking. Jika seseorang mencela atau ingin bergaduh dengannya, katakanlah: “Sesungguhnya aku berpuasa.”(Riwayat Bukhari dan Muslim)

Sebahagian ulamak menafsirkan perkataan junnah di dalam hadith di atas sebagai pelindung daripada api neraka. Ada juga yang menafsirkan junnah sebagai perisai diri. Di dalam Bahasa Arab, banyak perkataan yang huruf asasnya terdiri daripada jim dan nun, memberi maksud sesuatu yang kita tidak nampak. Sebagai contoh:

a. Jannah – syurga – destinasi yang kita tidak nampak lagi.
b. Jin – makhluk halus yang kita tidak boleh nampak dengan mata kasar.
c. Janin – bayi dalam kandungan, yang tidak tidak nampak lagi.
d. Majnun – gila. Tak nampak untuk membezakan yang baik dan jahat.
e. Junnah – perisai. Dengan ada perisai, musuh luar tidak nampak kita, dan sukar untuk menyerang kita.

Inilah dia junnah yang perlu kita cari sepanjang madrasah Ramadhan…. agar diri kita terlindung dan kuat menghadapi musuh dalaman dan luaran untuk 11 bulan selepasnya.

********************************************

Hujjatul Islam Imam al-Ghazali dan Ramadhan

Imam al-Ghazali di dalam kitab Ihya’ Ulumiddin, berijtihad mencadangkan tips untuk memaksimumkan kecemerlangan seseorang Muslim yang berpuasa, dengan membahagi puasa itu kepada tiga jenis tingkatan, iaitu:

1. Puasa umum, iaitu tingkatan yang paling rendah dengan menahan diri daripada makan, minum dan jima’. Ini ialah puasa majoriti manusia. Puasa begini memungkinkan mereka ini tidak mendapat apa-apa sepanjang Ramadhan, melainkan lapar dan dahaga sahaja.

2. Puasa khusus, iaitu menahan makan, minum dan jima’, serta memelihara seluruh anggota tubuh dari perbuatan maksiat atau tercela. Ini ialah sasaran minimum yang perlu diletakkan oleh kita untuk mendapat puasa yang cemerlang.

3. Puasa khusus al- khusus, iaitu puasa hati dari segala kehendak hina dan segala tarikan duniawi serta mencegahnya memikirkan apa-apa yang selain Allah. Sebaiknya kita perlu berusaha menjadikan puasa pada tingkatan ini, sama seperti puasa para nabi dan juga orang-orang muqarrabin, yang amat hampir dengan Allah.

Dalam usaha mencapai sekurang-kurangnya puasa khusus, Imam Al Ghazali mencadangkan enam tips penting, iaitu:

1. Menahan pandangan dari segala hal yang dicela dan dimakruhkan serta dari tiap-tiap yang membimbangkan dan melalaikan dari mengingat Allah. Telah bersabda Rasulullah, ” Barang siapa meninggalkan pandangan kerana takut kepada Allah, nescaya Allah akan menganugerahkan padanya keimanan yang mendatangkan kemanisan dalam hatinya”.

2. Menjaga lidah dari perkataan yang sia-sia, berdusta, mengumpat, berkata keji, serta melazimi sikap berdiam diri, menggunakan waktu untuk berzikir kepada Allah serta membaca Al-Quran.

3. Menjaga pendengaran dari mendengar kata-kata yang tidak baik. Tiap-tiap yang haram diucapkan maka haram pula mendengarnya. Ramai manusia boleh mengelakkan diri daripada mengata orang lain, tetapi agak sukar untuk mengelak daripada mendengar umpatan atau gosip jahat daripada pihak ketiga. Sama ada yang mengumpat atau yang mendengar, mereka berkongsi dosa.

4. Mencegah anggota-anggota tubuh yang lain dari perbuatan dosa. Seperti mencegah tangan dan kaki dari berbuat maksiat dan mungkar, mencegah perut dari memakan yang syubhat dan haram.

5. Tidak berlebih-lebihan dalam berbuka sampai perutnya penuh makanan. Orang yang berbuka secara berlebihan tentu tidak akan dapat memetik manfaat dan hikmah puasa. Bagaimana dia berusaha mengalahkan musuh Allah dan mengendalikan hawa nafsunya, jika saat berbuka dia memanjakan nafsunya dengan makanan yang banyak.

6. Hatinya sentiasa ada perasaan cemas (khauf) dan harap (raja’), kerana tidak diketahui apakah puasanya diterima atau tidak oleh Allah. Rasa cemas diperlukan untuk meningkatkan kualiti puasa yang telah dilakukan, sedangkan penuh harap berperanan dalam menumbuhkan optimisme dan bersangka baik dengan rahmat Allah.

**************************************************|

FAQ Siyam

Q: Apakah ureterscopy yang digunakan untuk mendapat imej di dalam saluran kencing hingga ke buah pinggang membatalkan puasa?
A: Tidak

Q: Menerima suntikan atau injection sama ada di otot, sendi atau salur darah, adakah merosakkan puasa?
A: Tidak, kecuali sekiranya diberikan IV feeding atau menyuntik bahan yang menggantikan makanan ke saluran darah.

Allahua’lam

Advertisements

Terima kasih atas komen dan pandangan balas anda

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s