Tazkirah di ambang Ramadhan #4

Hitung undur: 7 hari lagi.

Salam taqwa.

MUDAHNYA PUASA: JAWAPAN KEPADA RAKAN-RAKAN NON-MUSLIM

Bagi muslim yang menetap di negara majoriti non-Muslim, ketibaan bulan Ramadhan adalah sebahagian daripada rutin cabaran yang boleh meningkatkan ketaqwaan di sisi Allah. Ketika berpuasa, di sekeliling kita kawan-kawan non-Muslim tanpa segan silu akan makan dan minum. Mata pula akan diuji dengan pakaian yang menjolok mata terutamanya ketika musim panas. Hidangan ratusan saluran siaran televisyen juga boleh mengundang culas kepada kita.

Namun, antara yang menjadi cabaran utama bagi Muslim ketika berpuasa pada bulan Ramadhan ialah ketika diaju soalan bertalu-talu oleh rakan-rakan non-Muslim, mengenai relevan berpuasa. Mereka kerap bertanya, kenapa kamu seksa diri berlapar dahaga? Apa bagusnya puasa? Bukankah puasa itu satu seksaan untuk kanak-kanak, wanita mengandung, wanita bersalin, orang yang sakit serta warga tua? Adalah cantik sekiranya kita dapat berikan penerangan yang padat kepada mereka mengenai mengapa kita berpuasa serta kelonggaran yang diberi dalma syari’at di sebalik ibadah tersebut.

1. Sebagai muslim, kita tertakluk dengan undang-undang Allah. Undang-undang utama dalam Islam disebut sebagai rukun Islam, dan ianya perlu ditaati oleh semua muslim. Puasa adalah sebahagian daripada rukun Islam.

2. Amalan berpuasa cara Islam, dengan menahan diri daripada makan dan juga minum (tidak seperti sebahagian puasa agama lain yang membenarkan minum) adalah di dalam kemampuan manusia. Tidak pernah kedengaran orang Islam yang meninggal dunia kerana berpuasa. Banyak kajian oleh pakar diet dan nutrition mencadangkan kebaikan berpuasa cara Islam. Dan kita juga boleh menceritakan mengenai pengalaman kita berpuasa kepada mereka, daripada aspek meningkatkan kesihatan diri, pembinaan sahsiah dan seumpamanya.

3. Puasa Islam juga tidak ekstrim. Kita sangat digalakkan mengambil sahur, tidak seperti sebahagian puasa agama lain yang tiada sahur dan tempoh waktu puasa yang amat panjang. Bahkan syariat telah menetapkan galakan untuk menyegerakan berbuka puasa pada waktunya.

4. Walaupun puasa itu wajib di bulan Ramadhan, tetapi di sana terdapat kelonggaran yang diberikan, seperti berikut:

a. Puasa hanya wajib kepada Muslim aqil dan baligh sahaja. Kanak-kanak yang belum baligh tidak wajib berpuasa, walaupun digalakkan untuk melatih mereka. Bagi yang baru memeluk agama Islam pula, mereka dibenarkan untuk melatih diri secara perlahan-lahan untuk melakukan ibadah puasa.
b. Orang yang bermusafir diberikan pilihan sama ada meneruskan puasa atau berbuka. Ketika ditanya oleh para sahabat mengenai berpuasa ketika bermusaifr, nabi Muhammad SAW yang bermaksud, “Berpuasalah jika kamu mahu, dan berbukalah jika kamu mahu” (Riwayat Bukhari dan Muslim). Dalam keadaan ini, nabi memberikan pilihan tanpa mencadangkan sebarang keutamaan sama ada berpuasa atau tidak bagi mereka yang bermusafir. Bagi yang memilih untuk tidak berpuasa, mereka perlu menggantikannya pada bulan lain.
c. Orang yang sakit juga dibenarkan untuk tidak berpuasa. Sakit yang dibenarkan untuk tidak berpuasa ialah sakit yang sekiranya dia berpuasa, penyakitnya itu semakin teruk, mengancam nyawa atau lewat untuk sembuh. Puasa yang ditinggalkan wajib diganti ketika sihat.
d. Haid dan nifas. Wanita diberikan keistimewaan oleh Allah ketika haid dan nifas daripada berpuasa.
e. Warga tua juga diberikan keizinan untuk tidak berpuasa. Akan tetapi, berdasarkan hadith sahih yang diriwayatkan oleh Imam al-Bukhari, mereka perlu membayar fidyah, iaitu satu yang tidak berpuasa mereka perlu memberi makan seorang miskin. Justeru sekiranya saudara kita yang tua tidak mampu berpuasa sebulan, berikanlah makanan yang mengenyangkan kepada 30 orang miskin sama ada dalam bentuk kenduri, atau kita sendiri yang salurkan bahan makanan kepada mereka.
f. Wanita yang hamil dan sedang menyusukan anak juga diberikan kelonggaran untuk tidak berpuasa, dan wajib diganti. Anas bin Malik al-Ka’bi melaporkan yang Nabi Muhammad pernah bersabda mengenai masalah puasa, yang bermaksud, “….Sesungguhnya Allah menggugurkan seperdua solat atas orang musafir, menggugurkan atas orang hamil dan menyusui kewajiban puasa….”. (Hadits Riwayat Tirmidzi, Nasa’i, Abu Daud, Ibnu Majah. Sanadnya hasan).

***********************************

FAQ Siyam

Q: Benarkah mandi ketika puasa hukumnya makruh?
A: Tidak benar. Di dalam hadis yang sahih yang diriwayatkan oleh al-Imam Malik di dalam al-Mawata’, Ahmad dan Abu Daud: Abu Bakar bin Abd al-Rahman meriwayatkan: Telah berkata sahabah yang menceritakan kepadaku: “Aku melihat Rasulullah di al-‘Arj (nama tempat) mencurahkan air ke atas kepala baginda ketika baginda berpuasa disebabkan dahaga atau panas.” Dengan itu Ibn Qudamah al-Maqdisi menyatakan: “Tidak mengapa seseorang mencurahkan air ke atas kapalanya (ketika puasa) disebabkan panas atau dahaga kerana diriwayatkan oleh sebahagian sahabah bahawa mereka melihat Rasulullah di al-‘Arj (nama tempat) mencurahkan air ke atas kepala baginda ketika baginda berpuasa disebabkan dahaga atau panas.” (Ibn Qudamah al-Maqdisi, al-Mughni). Justeru, tidaklah menjadi kesalahan bagi mereka yang sedang keletihan kerana bekerja ketika berpuasa untuk mandi pada bila-bila waktu untuk menyegarkan badan.

Allahua’lam

Advertisements

Terima kasih atas komen dan pandangan balas anda

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s