BAHANA SIKAP SUKA DEDAH SEMUA PERKARA DAN MASALAH DI MEDIA SOSIAL

Dalam beberapa hari ini, ada beberapa kes yang agak berat, pada awalnya saya yakin ianya boleh diselesaikan dengan baik. Tetapi dengan sebab suka mendedahkan di media sosial, ianya akan berakhir dengan tidak baik, bahkan mengundang dosa dan pra sangka ramai pihak yang tidak berkaitan. Apa kata, kita mulakan perbahasan ini dengan firman Allah, kecaman kepada orang-orang yang kaki kepoh dan forward ini, seperti dalam surah al-Nisa’ ayat 83:

وَإِذَا جَاءَهُمْ أَمْرٌ مِّنَ الْأَمْنِ أَوِ الْخَوْفِ أَذَاعُوا بِهِ ۖ وَلَوْ رَدُّوهُ إِلَى الرَّسُولِ وَإِلَىٰ أُولِي الْأَمْرِ مِنْهُمْ لَعَلِمَهُ الَّذِينَ يَسْتَنبِطُونَهُ مِنْهُمْ ۗ وَلَوْلَا فَضْلُ اللَّهِ عَلَيْكُمْ وَرَحْمَتُهُ لَاتَّبَعْتُمُ الشَّيْطَانَ إِلَّا قَلِيلًا

Dan apabila datang kepada mereka sesuatu berita mengenai keamanan atau kecemasan, mereka terus menghebahkannya; padahal kalau mereka kembalikan sahaja hal itu kepada Rasulullah dan kepada – “Ulil-Amri” (orang-orang yang berkuasa) di antara mereka, tentulah hal itu dapat diketahui oleh orang-orang yang layak mengambil keputusan mengenainya di antara mereka; dan jika tidaklah kerana limpah kurnia Allah dan belas kasihanNya kepada kamu, tentulah kamu (terbabas) menurut Syaitan kecuali sedikit sahaja (iaitu orang-orang yang teguh imannya dan luas ilmunya di antara kamu).

Nabi juga pernah menasihati kita semua, seperti dalam hadith Sahih Bukhari dan Muslim:

كل أمتي معافى إلا المجاهرين

Semua umatku (yang pandai menyorokkan kesilapan) adalah diampunkan, melainkan kaki kepoh (al-mujahirin, yang suka hebohkan kesilapan kepada orang lain).

Dalam kes pertama, membabitkan seorang pemanah yang membeli busur, tetapi busurnya patah. Bila dilaporkan kepada peniaga, walaupun pemanah itu mengaku menggunakan anak panah yang tidak mengikuti spesifikasi (jelas, salah sendiri, bukan salah pengilang), tetapi si penjual dengan ihsannya, berjanji untuk membantu mendapatkan ganti.

Peluang pemanah itu mendapatkan busur baru, meningkat kepada 90%. Kalau saya di pihaknya, saya akan berasa gembira. Kesedihan dan kemarahan saya akan menjunam hampir 0%. Si peniaga yang non Muslim, akan turut berpuas hati, kerana dapat membantu, dan akan melihat 100% keindahan akhlak Muslim. Saya mengenali dari jauh si penjual ini, seorang yang tegas dan ‘poyo’ dengan prinsipnya (tak salah), yang beretika, berpengetahuan, dan memang terbukti akan honor claim warranty, berdasarkan pengalaman kawan-kawan saya yang lain.

Tetapi oleh kerana bahana menyiarkannya ke media sosial terbuka, maka ianya mengundang pra sangka. Mengundang cacian pihak lain. Daripada peluang mendapat busur kepada 90%, akhirnya si peniaga (seorang manusia, bukan robot) berkecil hati, maka peluang itu menjunam kepada 10%. Si pemanah akan 100% meningkat marahnya. Si penjual akan mempunyai kemungkinan beberapa % untuk jelek dengan sikap Muslim. Entahlah…

Begitu juga dengan kes hak jagaan anak. Daripada si anak yang kebingungan, sebagai kos lepas kepada ‘perceraian’ yang diperlukan untuk kebahagian hidup si ibu dan bapanya, mungkin trauma yang dialami boleh diselesaikan beransur-ansur. Peluangnya pulih mungkin 90%. Tetapi apabila ianya disebarkan di media sosial, peluang si anak mangsa penceraian itu untuk hidup aman dan mengatasi trauma sebuah perpisahan, akan menjunam kepada 0%. Semuanya salah insan yang upload video berkenaan, dan dan forward, serta komen pra matang tanpa tahu usul periksa.

Berikut merupakan pembelaan daripada admin FB page Sahabat Mahkamah Syariah atas fitnah yang berlaku tersebut:

Isu Video Berebut Anak di Mahkamah Syariah yg Viral di Media Sosial..

Admin pada mulanya enggan ambil port pasal satu video yg viral pada 27 september 2016 berkaitan tindakan seorang bapa mengambil anaknya dari ibunya di mahkamah.

Akan tetapi rata2 komen netizen banyak menyalahkan mahkamah terutama hakim syarie yang mendengar kes tersebut.

Bila tengok video anak itu menangis, admin pun marah juga. Macam biasa, admin pun menghubungi informer di mahkamah untuk mengetahui situasi sebenar kerana admin tiada di tempat kejadian.

Kronologi sebenar..

1. KES HAK PENJAGAAN masih dalam perbicaraan dan keputusan siapa yang mendapat hak jagaan BELUM pun lagi diputuskan. (So admin rahsiakan nama pihak2 walaupun ramai dah tahu siapa yg terlibat).

2. Si anak berada di bawah jagaan ibu sementara kes di bicarakan. (Kebiasaanya memang begitu).

3. Si bapa ada mengadu kepada hakim yang si ibu tidak membenarkan si bapa bermalam dengan anaknya. (Bila satu pihak dpt hak jagaan sementara, satu pihak lagi dpt hak lawatan dan bermalam. Biasanya cuti sabtu dan ahad)

4. Untuk berlaku adil, hakim telah mengarahkan si ibu membawa si anak ke mahkamah untuk diserahkan kepada suami. Suami akan bermalam 1 malam dengan si anak dan mahkamah arahkah suami untuk bawa anak ke mahkamah untuk diserahkan kepada ibu keesokan harinya.

5. Selepas hakim memberikan arahan, maka si bapa pun mahu mengambil anaknya dan terjadilah drama seperti di video yang viral tu. (Apa yang berlaku admin taknak ulas kerana semua boleh tengok video tu).

6. Cuma yang admin mahu jelaskan, hakim syarie hanya menjalankan tugas yang diamanahkan kepadanya dan cuba berlaku adil kepada pihak2. (Siapa yang komen menghina hakim syarie dan mahkamah tu, admin doakan semoga dirahmati oleh Allah hendaknya dan di buka pintu hati untuk bertaubat).

7. Satu pesanan admin, hakim syarie ni bukan jenis yang mata duitan. (Ada yang dakwa hakim disogok). Semua keputusan di timbang dengan sewajarnya.

8. Pesanan terakhir, janganlah cepat kita menyalahkan sistem kehakiman syariah yang kita ada sekarang kerana untuk membina sistem ini bukanlah mudah.

Sekian..

 

MENINJAU PERISTIWA HIJRAH DARIPADA SUMBER YANG SAHIH

Musim pembacaan sirah hijrah nabi ke kota Madinah, bermula lagi dengan tamatnya musim haji.

Untuk ulangkaji, dicadangkan kepada diri sendiri dan kepada sahabat-sahabat, khasnya para asatizah:

Pembacaan asas:

  1. Al-Sirah al-Nabawiyyah; Durus wa Ibar (Mustafa Siba’ie) – [klik]
  2. Fiqh Hijrah (Dr Zulkifli Mohd Al-Bakri) – dijual murah sahaja di pasaran

Pembacaan lanjutan:

  1. Fiqh al-Sirah (Al-Shahid Dr Muhammad Said Ramadan al-Buti) – [klik]
  2. al-Sirah al-Nabawiyyah al-Sahihah (Dr Akram Diya’ al-Umari) – [klik]

dan banyak lagi.

Tetapi apa kata, kita juga tidak melupakan sumber peristiwa hijrah paling sahih selepas al-Quran, iaitu Sahih al-Bukhari. Mengikut tarqim Ibn Hajar al-Asqalani, penceritaan sirah hijrah diletakkan di dalam Kitab 63: Manaqib al-Ansar pada Bab 45: Hijrah al-Nabi wa Ashabihi ila al-Madinah. Hadith yang paling lengkap menceritakan seluruh peristiwa tersebut ialah hadith ke 3905.

Bagi menambahkan ‘feeling’, saya cadangkan untuk membaca buku Atlas Rasulullah SAW terbitan PTS (Sami bin Abdullah al-Maghluts). Luar biasa sekali perkongsiannya, membacanya seolah-olah menghadirkan diri kita di tempat kejadian.

Moga bertambah cinta kita kepada nabi…

HUKUM MEMAKAI BAJU DAN BENDERA LAMBANG SALIB

Ramai yang tertanya-tanya, apakah hukum seorang Muslim memakai pakaian, yang tertera padanya tanda salib.

Sebelum menjawab persoalan ini, perkara asas yang perlu difahami ialah agama Islam merupakan agama yang melarang daripada melakukan syirik/penyekutuan di dalam penyembahan kepada Allah SWT. Islam mementingkan kesetiaan dan memisahkan diri daripada sembahan lain.

Ini tidak pula bermakna yang Islam itu menindas, serta melarang daripada kebebasan beragama kepada mana-mana manusia di muka bumi ini. Analoginya mudah, seorang yang lahir di Malaysia, menjadi warganegara Malaysia, akan berbangga dengan benderanya. Dia akan kelihatan agak jengkel sekiranya menggantung bendera negara lain di halaman rumahnya. Tetapi, tidak mengibarkan bendera luar di halaman rumah, tidak bermakna yang dia menghina negara luar berkenaan.

Begitulah juga dalam persoalan tatacara berpakaian. Nabi pernah melarang para sahabat memakai pakaian berwarna kuning-jingga kerana ianya menyamai pakaian agama syirik pada zaman tersebut. Nabi juga beberapa kali mengubah fesyen dandanan rambut kerana mengelakkan persamaan dengan gaya orang Musyrikin Makkah dan Yahudi di Madinah. Ini perkara asas yang perlu difahami, bagi yang mengaji kitab Al-Shama’il, akan mengetahuinya dengan lebih mendalam. Terdapat athar sahih yang diriwayatkan oleh Imam Muslim:

صحيح مسلم ٣٨٥٧: … عَنْ أَبِي عُثْمَانَ قَالَ كَتَبَ إِلَيْنَا عُمَرُ وَنَحْنُ بِأَذْرَبِيجَانَ يَا عُتْبَةُ بْنَ فَرْقَدٍ …. وَإِيَّاكُمْ وَالتَّنَعُّمَ وَزِيَّ أَهْلِ الشِّرْكِ وَلَبُوسَ الْحَرِيرَ…

Sahih Muslim 3857: …Dari Abu ‘Utsman ia berkata; ” Umar bin Khattab pernah menulis surat kepada kami yang sedang berada di Azerbeijan sebagai berikut; ‘Hai Uthbah bin Farqad, … Hindarilah dirimu dari kemewahan, pakaian lambang orang musyrik, dan pakaian sutera! …

Pada zaman sekarang, terdapat beberapa syarikat (seperti Swiss Army, Victorinox, Cross, Chevrolet), kelab bolasepak (Barcelona etc) dan bendera negara (UK, England, Scotland, Ireland, Australia etc) yang menggunakan lambang salib dalam logo dan bendera mereka. Ada sebahagian Muslim memakai merchandise seperti baju, topi, keychain, cadar, tuala, lapik kaki dan seumpamanya dengan logo dan bendera berkenaan.

Terdapat sepotong hadith nabi Muhammad SAW, yang sahih, diriwayatkan oleh Abu Daud, seperti berikut:

سنن أبي داوود ٣٦٢١: حَدَّثَنَا مُوسَى بْنُ إِسْمَعِيلَ حَدَّثَنَا أَبَانُ حَدَّثَنَا يَحْيَى حَدَّثَنَا عِمْرَانُ بْنُ حِطَّانَ عَنْ عَائِشَةَ رَضِيَ اللَّهُ عَنْهَا

أَنَّ رَسُولَ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ كَانَ لَا يَتْرُكُ فِي بَيْتِهِ شَيْئًا فِيهِ تَصْلِيبٌ إِلَّا قَضَبَهُ

Sunan Abu Daud 3621: Telah menceritakan kepada kami Musa bin Isma’il berkata, telah menceritakan kepada kami Aban berkata, telah menceritakan kepada kami Yahya telah menceritakan kepada kami Imran bin Hithan dari ‘Aisyah radiallahu ‘anha berkata, “Tidaklah Rasulullah SAW meninggalkan sesuatu yang berbentuk salib di rumahnya kecuali beliau pasti memotongnya.”

Berdasarkan hadith di atas, jumhur ulama’ menyatakan bahawa hukum memakai sesuatu yang mempunyai lambang salib, adalah makruh. Sementara satu riwayat dalam Mazhab Hanbali, seperti yang ditarjihkan oleh Imam al-Mardawi, menyatakan ianya adalah haram.

Aishah turut dilaporkan berkata:

مسند أحمد ٢٣٩٣٩: حَدَّثَنَا يَزِيدُ قَالَ أَخْبَرَنَا هِشَامٌ عَنْ مُحَمَّدٍ قَالَ حَدَّثَتْنِي دِقْرَةُ أُمُّ عَبْدِ الرَّحْمَنِ بْنِ أُذَيْنَةَ قَالَتْ

كُنَّا نَطُوفُ بِالْبَيْتِ مَعَ أُمِّ الْمُؤْمِنِينَ فَرَأَتْ عَلَى امْرَأَةٍ بُرْدًا فِيهِ تَصْلِيبٌ فَقَالَتْ أُمُّ الْمُؤْمِنِينَ اطْرَحِيهِ اطْرَحِيهِ فَإِنَّ رَسُولَ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ كَانَ إِذَا رَأَى نَحْوَ هَذَا قَضَبَهُ

Musnad Ahmad 23939: Telah menceritakan kepada kami Yazid, dia berkata; telah mengabarkan kepada kami Hisyam dari Muhammad berkata; telah menceritakan kepadaku Diqrah, Ummu Abdurrahman bin Udzainah berkata; “Kami bertawaf di Ka’bah bersama ummul mukminin, dan dia melihat seorang wanita mengenakan kain yang ada salibnya. Maka Ummul mukminin berkata; “Buanglah salib itu, buanglah salib itu, karena Rasulullah SAW apabila melihat yang serupa dengan hal ini beliau langsung memotongnya.”

Kesimpulannya, hukum pemakaiannya adalah ditegah, cuma pakej tegahannya adalah khilaf dalam kalangan ulama’. Jumhur menyatakan ianya tegahan berpakej makruh, sementara Mazhab Hanbali menyatakan ianya adalah haram.

Selain itu, timbul pula persoalan apakah hukum solat dengan memakai logo tersebut. Jumhur menyatakan solatnya adalah sah, tetapi sekiranya dia mempunyai pakaian lain tetapi tidak memakainya, maka perbuatan tersebut adalah berdosa (walaupun sah solatnya). Secara umum, solat dengan pakaian yang bergambar lahw adalah makruh. Sabda nabi dalam Sahih Bukhari:

صحيح البخاري ٣٦٠: حَدَّثَنَا أَحْمَدُ بْنُ يُونُسَ قَالَ حَدَّثَنَا إِبْرَاهِيمُ بْنُ سَعْدٍ قَالَ حَدَّثَنَا ابْنُ شِهَابٍ عَنْ عُرْوَةَ عَنْ عَائِشَةَ

أَنَّ النَّبِيَّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ صَلَّى فِي خَمِيصَةٍ لَهَا أَعْلَامٌ فَنَظَرَ إِلَى أَعْلَامِهَا نَظْرَةً فَلَمَّا انْصَرَفَ قَالَ اذْهَبُوا بِخَمِيصَتِي هَذِهِ إِلَى أَبِي جَهْمٍ وَأْتُونِي بِأَنْبِجَانِيَّةِ أَبِي جَهْمٍ فَإِنَّهَا أَلْهَتْنِي آنِفًا عَنْ صَلَاتِي

وَقَالَ هِشَامُ بْنُ عُرْوَةَ عَنْ أَبِيهِ عَنْ عَائِشَةَ قَالَ النَّبِيُّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ كُنْتُ أَنْظُرُ إِلَى عَلَمِهَا وَأَنَا فِي الصَّلَاةِ فَأَخَافُ أَنْ تَفْتِنَنِي

Sahih Bukhari 360: Telah menceritakan kepada kami Ahmad bin Yunus berkata, telah menceritakan kepada kami Ibrahim bin Sa’d berkata, telah menceritakan kepada kami Ibnu Syihab dari ‘Urwah dari ‘Aisyah bahwa Nabi SAW solat di atas kain yang bergambar. Lalu beliau melihat kepada gambar tersebut. Selesai solat beliau berkata: “Pergilah dengan membawa kain ini kepada Abu Jahm dan gantilah dengan pakaian dari Abu Jahm. Sungguh kain ini tadi telah mengganggu solatku.” Hisyam bin ‘Urwah berkata dari bapanya dari ‘Aisyah berkata, “Nabi SAW bersabda: “Aku melihat pada gambarnya dan aku khawatir gambar itu menggangguku.”

Imam al-Nawawi pula telah berkata di dalam kitab al-Majmu’:

وأما الثوب الذي فيه صور، أو صليب، أو ما يلهي، فتكره الصلاة فيه، وإليه وعليه للحديث

Adapun (hukum) memakai pakaian yang bergambar, atau lambang salib, atau yang melalaikan, maka dimakruhkan solat dengan memakainya, berdasarkan hadith di atas.

Justeru, elakkanlah diri daripada memakai lambang menyamai salib, dengan kekuatan dan kemampuan yang kita miliki. Orang yang wara’ akan terus berusaha meninggalkannya. Orang yang kurang wara’, mungkin akan memilih untuk menconteng sedikit lambang tersebut supaya tidak kelihatan terlalu salibiy. Ada juga yang mungkin menukar font huruf ’t’ yang bengkok di bawah supaya tidak menyamai salibiy. Kalau ada yang berbuat demikian, mudah-mudahan pahala bagi mereka kerana wara’ yang mereka miliki. Elakkan daripada memandang rendah orang lain yang mungkin tiada pilihan dalam memakainya, seperti kesempitan wang, tiada ilmu pengetahuan dan lain-lain.

AL-IMAM AL-SHAFI’IY SEORANG PEMANAH TEPAT, AHLI NUJUM, AHLI FIRASAT, DAN AHLI RAWATAN ISLAM

Kesarjanaan al-Imam al-Shafi’iy (meninggal 820M) memang tidak dapat dinafikan dalam sejarah keilmuan Islam. Sejarah telah mengadili beliau sebagai pengasas kepada ilmu usul al-fiqh dan juga pengasas kepada mazhab yang tersendiri, selepas wujudnya mazhab Imam Abu Hanifah dan guru beliau Imam Malik.

Tetapi tahukah anda, selain kesarjanaan al-Imam al-Shafi’iy di dalam fiqh dan usul, beliau juga mempunyai kemahiran yang lain?

Disebut oleh Imam Fakhr al-Din al-Razi (meninggal 1209M), di dalam kitab Manaqib (biografi) al-Imam al-Shafi’iy (cetakan Maktabah al-Kulliyat al-Azhariyyah tahun 1986M) bahawa antara kepakaran lain yang dimiliki oleh al-Imam al-Shafi’iy ialah:

  1. ilmu rawatan kerohanian
  2. ilmu nujum
  3. ilmu memanah
  4. ilmu firasat
1
Sebahagian daripada kandungan kitab Manaqib al-Imam al-Shafi’iy

Imam al-Razi meriwayatkan kata-kata al-Imam al-Shafi’iy:

Firman Allah (وَأَعِدُّوا لَهُم مَّا اسْتَطَعْتُم مِّن قُوَّةٍ) “Dan sediakanlah kekuatan untuk menentang musuh” (8:60). Berkata sebahagian ulama’, bahawa kekuatan (di dalam ayat) bermaksud al-Ramyu (memanah dan semua seni lontaran tepat). Berkata al-Imam al-Shafi’iy bahawa sesungguhnya hobi kepuasanku (nahmah) semasa usiaku masih muda ada dua, pertama memanah, kedua menuntut ilmu. Aku amat berjaya dalam memanah, sehingga sekiranya 10 kali aku melepaskan anak panah, kesemuanya akan mengenai sasaran. Tetapi tidak pula al-Imam al-Shafi’iy menyebut kecemerlangannya dalam menuntut ilmu (kerana tawadu’). Berkata sebahagian ulama’, sesungguhnya engkau wahai al-Imam al-Shafi’iy lebih cemerlang di dalam menuntut ilmu berbanding memanah (wabillahi al-taufiq, wallahu a’lam).

2
Bab kemahiran memanah yang dimiliki oleh al-Imam al-Shafi’iy

Mudah-mudahan, Allah mengurniakan kepada kita, sekelumit kehebatan dan kemahiran yang Allah kurniakan kepada al-Imam al-Shafi’iy di dalam memanah dan menuntut ilmu pengetahuan.

Kepada rakan-rakan pemanah di luar sana, insaflah bahawa memanah bukan segala-galanya dalam agama. Apa gunanya mendabik dada cinta kepada sunnah memanah, tetapi banyak lagi amalan sunnah yang diabaikan? Apa gunanya memanah, tetapi masih bergaduh sesama sendiri, menyindir, tidak menghormati yang tua bahkan yang muda?

Kalau anda memanah, tetapi tidak solat, maka ini satu masalah.

Alang-alang memanah, jadikanlah ia sebagai ibadah. Dan berusahalah juga untuk meningkatkan ilmu agama yang lain selain memanah, seperti mana hebatnya al-Imam al-Shafi’iy.

12473596_10153945895926037_8228723405293790959_o
Allahumma inna nas’aluka al-huda wa al-sadad

‘SFERA’NYA BUMI INI SEBAGAI PENYELESAI KEPADA MASALAH FIQH

Tidak dinafikan, cendekiawan silam berbeza pandangan mengenai bentuk planet bumi, bersesuaian dengan perkembangan dan keterbatasan teknologi pada zaman mereka. Ada yang menyatakan bahawa bumi ini mendatar dengan 4 bahagian (utara selatan timur dan barat). Ada pula yang menyatakan ianya memiliki sifat seperti pergerakan gear (الترس), berbentuk dulang hidangan, tabla/gendang, separa sfera seperti kubah yang berada di atas menara.

1024px-aristotle_altemps_inv8575
Aristotle

Aristotle (أَرِسْطُو) dianggap sebagai sarjana terawal yang merekodkan sifat bumi ini sebagai sfera. Begitu juga ahli falsafah Greek yang lain, seperti Ptolemy (بَطْلُمْيوس). Catatan sarjana astronomi pula mendapati bahawa saintis Arab Muslim sejak kebangkitan perkembangan ilmu sains dan teknologi khasnya pada hujung kurun kedua hijriy telah bersepakat menyatakan bahawa bumi ini sifatnya sfera, berdasarkan kepada tafsiran kepada ayat-ayat al-Quran berkaitan dan juga cerapan (Ali Hasan Musa, 2001:54).

Ada satu kumpulan elit pemikir dan cendekiawan Muslim yang hidup di Basrah antara kurun ke 8 hingga kurun ke 10 M, dikenali sebagai Ikhwan al-Sofa (Brethren of Purity). Keahlian organisasi mereka ini terlalu misteri, tetapi sumbangan kesarjanaan mereka tidak dapat dinafikan dalam dunia akademik. Di dalam ensiklopedia agung mereka, dinyatakan bahawa, “Bumi ada satu jisim sfera seperti bola, ianya terapung di angkasa. Setiap penjuru di langitnya dari segenap arah adalah sama lurus (Timur dan Barat, Utara dan Selatan) (Risalah Ikhwan al-Sofa, jilid 1, 4/160).

irakischer_maler_von_1287_001
Ikwan al-Sofa (Brethren of Purity)

Ahmad bin Rustah al-Asfahani yang merupakan seorang sarjana geografi dan pengembara Muslim pada kurun ke-10 M turut menyatakan, “Telah bersepakat (ijma’) para ulama’ bahawa bumi ini, dengan setiap elemennya di daratan dan lautan, adalah berbentuk sfera. Buktinya dapat dilihat apabila matahari, bulan dan segala bintang/planet tidak akan terbit dan tenggelam di semua tempat di muka bumi pada waktu yang sama …..” (Al-A’laq Al-Nafisah, 13-14).

355
Yaqut al-Hamawi

Sementara itu, telah berkata Shihabuddin Abu Abdullah yang lebih dikenali sebagai Yaqut al-Hamawi (m. 1225 M) bahawa pendapat yang paling tepat dan mendalam, ialah seperti yang disebut oleh Muhammad bin Ahmad al-Khwarizme, katanya “sesungguhnya bumi ini keseluruhannya adalah sfera (مدور بالكلية), walaupun terdapat beberapa bahagian bumi yang keras berbatu terbentang, seperti gunung-ganang yang besar dan lembah yang terbentang luas, tetapi itu tidak menjadikannya sebagai objek yang bukan sfera, kerana hakikatnya pada skala yang lebih luas, gunung-ganang dan lembah itu hanya kecil sahaja berbanding keseluruhan bumi ini” (Mu’jam al-Buldan, 17).

Banyak lagi pandangan ulama’ dan saintis Muslim silam mengenai sifat bumi ini sfera, seperti yang direkodkan oleh Abu al-Fida’, Sheikh al-Rabwah dan lain-lain, sebagai penambahan kepada apa yang telah saya kongsikan dalam artikel lama saya ini [klik] dan juga koleksi tafsir al-Quran para ulama’ terpilih mengenai isu ini [klik].

Dengan sifat bumi ini sfera, maka banyak permasalahan fiqh yang berhubung kait dengan persoalan arah seperti arah qiblat, waktu solat, mula Ramadan dan seumpamanya, diselesaikan dengan kaedah hitungan trigonometri, berasaskan sifat bumi ini sfera. Maka diciptalah beberapa peralatan mengukur dan menghitung, seperti rubu’ al-Mujayyab, berasaskan kepada sifat sfera bumi ciptaan Allah ini. Di Tanah Jawi, antara tok guru yang menggunakan teori sfera bumi ini sebagai asas pengiraan arah qiblat dan waktu solat menggunakan rubu’ mujayyab, adalah insan hebat seperti Sheikh Tahir Jalaluddin, Sheikh Ahmad Khatib bin Abdul Latif al-Minangkabawi, Sheikh Haji Umar bin Nurrudin al-Kelantani dari Sungai Keladi, Sheikh Muhammad Yusuf al-Khayyat dan ramai lagi.

14352607_10154666474416037_6305630443349605596_o
Sebahagian koleksi kitab turath bagaimana tok-tok guru silam menerima pakai teori bumi ini sfera dan dijadikan ianya sebagai asas penyelesaian masalah hitungan waktu solat dan arah qiblat. Mereka sungguh bertanggungjawab dengan ilmu, dan tidak akan membiarkan masyarakat hidup meraba-raba dalam kegelapan. 

Akan tetapi pada zaman sekarang, sekiranya ada mana-mana individu yang mendakwa bahawa teori bumi itu sfera sebagai salah, dan mendakwa bumi ini rata dan mendatar, hujjah mereka hanya akan saya baca setelah mereka mendatangkan juga kaedah hitungan dan formula untuk mengira waktu solat, mencari azimuth qiblat, mencari koordinat setempat, menghitung kebolehnampakan ru’yah hilal Ramadan, Syawal dan Zulhijjah serta beberapa masalah fiqh yang lain. Kalau tidak, mereka hanyalah saya angap sebagai orang yang hanya suka menimbulkan kegemparan, suka mendapat like dan share di media sosial, menjatuhkan imej Islam dan melakukan kerja yang sia-sia. Ini kerana kita belajar ilmu falak dan astronomi, bukannya untuk populariti, tetapi adalah untuk MENYELESAIKAN MASALAH.

4940_96050386036_3747543_n
Gambar saya di garisan 0 darjah Meridian Greenwich. Satu kaki di timur, satu kaki di barat. 

BENARKAH IMAM AL-SHAFI’I MERUPAKAN SEORANG PEMANAH?

Balik mencerap hilal Zulhijjah malam tadi, saya tidak boleh tidur. Lalu, saya memilih kitab Al-Majmu’ untuk melayan insomnia saya. Bila tengok kandungan, saya memilih jilid ke-15, yang membicarakan persoalan hukum pertandingan dan memanah.

Semasa mula-mula belajar memanah lebih setahun yang lalu, saya sering mendengar dakwaan yang Imam al-Shafi’iy juga adalah pemanah. Kebetulan saya teringat satu sya’ir Imam al-Shafi’iy yang membuat analogi dengan anak panah, saya rasa dakwaan itu mungkin benar, dan mungkin juga melampau.

Ada dakwaan kononnya Imam al-Shafi’iy pernah menyatakan “kalaulah aku tidak menjadi ulama’, nescaya aku akan menjadi pemanah”. Saya cuba untuk mencari kata-kata ini dalam manaqib Imam al-Shafi’iy, tetapi tidak menemuinya. Lalu saya yakin ianya dakwaan yang palsu. Ini kerana semasa zaman Imam al-Shafi’iy, rata-rata semua lelaki Muslim berada di dalam situasi peperangan, lalu memerlukan mereka mempunyai kemahiran memanah. Tiada pula pernah terdengar karier ‘pemanah sepenuh masa’.

Akan tetapi, ini tidak menafikan secara mutlak hubungan Imam al-Shafi’iy dengan aktiviti memanah ini.

Apabila saya membaca kitab Majmu’, saya yakin ianya benar. Imam al-Shafi’iy, bahkan ramai ulama’ al-Shafi’iyyah yang lain, terlibat dalam aktiviti memanah.

Imam al-Shirazi dan Imam al-Nawawi, serta sohib takmilah versi kitab yang saya baca (Sheikh Muhammad Aiman al-Shubrawi) menceritakan secara khusus mengenai hukum pertandingan dan memanah, serta menaqalkan banyak kata-kata Imam al-Shafie mengenai memanah, khasnya daripada kitab al-Um.

63 mukasurat untuk bab hukum fiqh pertandingan dan memanah

15 mukasurat kaedah dah undang-undang dalam pertandingan memanah.

total: 78 mukasurat!

Amat menarik sekali ulama’ al-Shafi’iyyah membicarakan hukum bertanding dan kaedah mengadakan pertandingan/peraduan/perujian memanah, dengan begitu mendalam sekali.

Diceritakan mengenai galakan bertanding sukan-sukan tertentu, bagi tujuan mempersiapkan kekuatan pertahanan umat Islam…

Diceritakan juga mengenai beberapa kaedah menawarkan hadiah dalam pertandingan, serta isu yuran penyertaan…

Diceritakan juga mengenai jenis target butt, target face. Bilangan anak panah yang dilepaskan. Fast shooting, target based shooting.

Diceritakan juga undang-undang perujian, seperti andai busur patah semasa memanah, dan anak panah kena target. Kalau anak panah patah, dan masih kena target. Kalau ada gangguan angin semasa perujian, maka apakah cara pengadilannya… dan macam-macam lagi.

Diceritakan juga mengenai bentuk sasaran seperti khaziq, khasiq, qarai’, khasil dan lain-lain.

Diceritakan juga syarat untuk membuat pertandingan, serta kontrak yang perlu dipenuhi.

Membaca kitab Fiqh, seperti membaca buku undang-undang sukan!

Kalau ada masa, saya akan kongsi dengan lebih detail, dan mungkin sesiapa yang berkenaan boleh bekerjasama bagi membuat pertandingan memanah mengikut versi undang-undang al-Shafi’iyyah.

Pun demikian, perlulah berhati-hati, terutamanya rakan-rakan pemanah sekalian, daripada menjadikan undang-undang perujian memanah yang disebut di dalam kitab Majmu’ itu sebagai satu hukum yang wajib diikuti di dalam menganjurkan sebarang pertandingan. Perlu mengaji dengan orang yang lebih alim, agar kita mengetahui di manakah perkara yang bersifat hukum yang pasti (thawabit) dan di manakah pula perkara-perkara yang membabitkan contoh perlaksanaan (termasuk di dalam mutaghayyirat), seperti bentuk pertandingan, undang-undang anak panah, bentuk target dan lain-lain.

Memanahlah dengah penuh sifat ‘ubudiyyah dan kebanggaan, kerana nabi, para sahabat, dan ulama’ al-Shafi’iyyah juga memanah.

dsc_3273
Rakan memanah saya di dalam Kelab Memanah Habib Hamid (HHAC)

KERJA DI RUMAH; ANTARA ISTERI DAN SUAMI

Ketika satu laman FB feminis mengeluarkan poster gambar tanggungjawab sebenar seorang suami kepada isteri, berlaku sedikit perbincangan dengan rakan-rakan saya mengenai kebenarannya. Ada yang faham bahawa ianya bermaksud yang suami wajib melakukan tugasan rumah, seperti menyediakan makanan dan mengemas rumah, sementara isteri hanya perlu melayan si suami semata-mata. Ada pula yang cuba memperjelaskan, bahawa tujuan penyebaran poster itu ialah sebagai teguran kepada suami bagi turut terlibat melakukan kerja-kerja di rumah.

1296794_orig
Banyak kan tanggungjawab di rumah apabila sudah berkeluarga? 

Adakah urusan tanggungjawab suami atau tanggungjawab isteri dalam isu kerja-kerja rumah ini soal agama semata-mata, atau ianya soal adat kebiasaan?

Di dalam hadith, ada beberapa petunjuk nabi yang secara menyatakan bahawa isteri dan keluarga nabi juga melakukan kerja-kerja di rumah. Antaranya:

1. Ketika seorang ahlussuffah datang ke rumah nabi & Aishah, nabi memerintahkan Aishah untuk menyediakan makanan.

…. يَا عَائِشَةُ أَطْعِمِينَا فَجَاءَتْ بِحَشِيشَةٍ فَأَكَلْنَا ثُمَّ قَالَ يَا عَائِشَةُ أَطْعِمِينَا فَجَاءَتْ بِحَيْسَةٍ مِثْلِ الْقَطَاةِ فَأَكَلْنَا ثُمَّ قَالَ يَا عَائِشَةُ اسْقِينَا فَجَاءَتْ بِعُسٍّ مِنْ لَبَنٍ فَشَرِبْنَا ثُمَّ قَالَ يَا عَائِشَةُ اسْقِينَا فَجَاءَتْ بِقَدَحٍ صَغِيرٍ فَشَرِبْنَا

…Nabi bersabda: “Wahai ‘Aisyah, berilah kami makanan.” ‘Aisyah kemudian membawa Hasyisyah (sejenis makanan yang terbuat dari biji gandum yang dilembutkan lalu ditaburi daging atau kurma), lalu kami pun memakannya.” Beliau kemudian bersabda lagi: “Wahai ‘Aisyah, berilah kami makanan.” ‘Aisyah kemudian membawa Haisah (sejenis makanan yang terbuat dari kurma, terigu dan minyak samin) yang berbentuk seperti burung, lalu kami pun memakannya.” Beliau kemudian bersabda: “Wahai ‘Aisyah, berilah kami minum.” ‘Aisyah kemudian membawa bejana yang berisi susu, lalu kami pun meminumnya.” Beliau kemudian bersabda lagi: “Wahai ‘Aisyah, berilah kami minum.” ‘Aisyah kemudian membawa bejana kecil, lalu kami pun meminumnya.” … (Abu Daud:4383)

2.

أَنَّ فَاطِمَةَ عَلَيْهِمَا السَّلَام أَتَتْ النَّبِيَّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ تَشْكُو إِلَيْهِ مَا تَلْقَى فِي يَدِهَا مِنْ الرَّحَى وَبَلَغَهَا أَنَّهُ جَاءَهُ رَقِيقٌ فَلَمْ تُصَادِفْهُ فَذَكَرَتْ ذَلِكَ لِعَائِشَةَ فَلَمَّا جَاءَ أَخْبَرَتْهُ عَائِشَةُ قَالَ فَجَاءَنَا وَقَدْ أَخَذْنَا مَضَاجِعَنَا فَذَهَبْنَا نَقُومُ فَقَالَ عَلَى مَكَانِكُمَا فَجَاءَ فَقَعَدَ بَيْنِي وَبَيْنَهَا حَتَّى وَجَدْتُ بَرْدَ قَدَمَيْهِ عَلَى بَطْنِي فَقَالَ أَلَا أَدُلُّكُمَا عَلَى خَيْرٍ مِمَّا سَأَلْتُمَا إِذَا أَخَذْتُمَا مَضَاجِعَكُمَا أَوْ أَوَيْتُمَا إِلَى فِرَاشِكُمَا فَسَبِّحَا ثَلَاثًا وَثَلَاثِينَ وَاحْمَدَا ثَلَاثًا وَثَلَاثِينَ وَكَبِّرَا أَرْبَعًا وَثَلَاثِينَ فَهُوَ خَيْرٌ لَكُمَا مِنْ خَادِمٍ

Fatimah datang menemui Nabi shallallahu ‘alaihi wasallam mengadukan tangannya yang mengeras kerana kerap menggiling. Fatimah pernah mendengar khabar bahawa nabi pernah mendapatkan budak, sayang, kebetulan ia malah tidak ke sana. Fatimah pun menuturkan hal itu pada Aisyah. Ketika Rasulullah shallallahu ‘alaihi wasallam datang, maka Aisyah pun menuturkannya. Kemudian beliau mendatangi kami yang pada saat itu kami sudah bersiap-siap untuk tidur, maka kami pun segera beranjak. Beliau bersabda: “Tetaplah pada tempat kalian.” Beliau datang lalu duduk tepat antara aku dan Fatimah hingga aku merasakan kesejukan kedua kakinya. Dan beliau bersabda: “Mahukah aku tunjukkan pada sesuatu yang lebih baik daripada apa yang kalian minta? Bila kalian hendak beranjak ke tempat tidur, maka bertasbihlah tiga puluh tiga kali dan bertahmidlah tiga puluh tiga kali serta bertakbir tiga puluh empat kali. Hal itu adalah lebih baik bagi kalian daripada seorang pembantu.”  (Bukhari:4942)

3.

أَنَّ أَسْمَاءَ قَالَتْ كُنْتُ أَخْدُمُ الزُّبَيْرَ خِدْمَةَ الْبَيْتِ وَكَانَ لَهُ فَرَسٌ وَكُنْتُ أَسُوسُهُ فَلَمْ يَكُنْ مِنْ الْخِدْمَةِ شَيْءٌ أَشَدَّ عَلَيَّ مِنْ سِيَاسَةِ الْفَرَسِ كُنْتُ أَحْتَشُّ لَهُ وَأَقُومُ عَلَيْهِ وَأَسُوسُهُ قَالَ ثُمَّ إِنَّهَا أَصَابَتْ خَادِمًا جَاءَ النَّبِيَّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ سَبْيٌ فَأَعْطَاهَا خَادِمًا

Asma’ berkata; Aku membantu suamiku Zubair dalam urusan pekerjaan di rumah. Dia memiliki sesekor kuda, dan akulah yang merawatnya. Tidak ada yang lebih berat bagiku untuk membantunya selain merawat seekor kuda. Akulah yang mencarikan rumputnya dan membersihkannya. (perawi) berkata; kemudian pada suatu ketika dia mendapatkan seorang pembantu -dia adalah tawanan yang datang kepada Nabi shallallahu ‘alaihi wasallam.- lalu nabi memberikannya kepada Asma’ sebagai pembantu. (Muslim:4051)

4.

لَوْ كُنْتُ آمِرًا أَحَدًا أَنْ يَسْجُدَ لِأَحَدٍ لَأَمَرْتُ الْمَرْأَةَ أَنْ تَسْجُدَ لِزَوْجِهَا

Jikalau saya boleh memerintahkan seseorang untuk bersujud kepada orang lain, nescaya aku perintahkan seorang isteri bersujud kepada suaminya.” (Tirmizi:1079).

Berkata ulama’, andai arahan yang tiada manfaat langsung pun dibayangkan oleh nabi, bagaimanakah pula dengan arahan yang manfaatnya kembali kepada kerukunan rumah tangga, seperti melakukan kerja rumah.

5.

عن أبي بكر بن عبد الله بن أبي مريم ، عن ضمرة ، قال : ” قضى رسول الله صلى الله عليه وسلم على ابنته فاطمة بخدمة البيت ، وقضى على علي رضي الله تعالى عنه بما كان خارجا من البيت من الخدمة “

Dari Abu Bakar bin Abdullah bin Abu Maryam, daripada Domrah, berkata “Rasulullah memerintahkan Fatimah untuk melakukan tugasan kerja di dalam rumah, dan Ali (suaminya) melakukan kerja di luar rumah. (al-Imam al-Hafiz Abu Na’im Ahmad, Hulyatul Auliya’ wa Tobaqatul Asfiya’).

Selain itu, terdapat banyak juga hadith-hadith lain yang memberikan petunjuk bahawa nabi, sebagai suami dan ketua keluarga, melakukan tugasan di rumah.

Sukar untuk membuat kesimpulan terhadap persoalan tanggungjawab rumah ini sebenarnya kerja siapa antara suami dan isteri. Pada pandangan saya, tidak perlulah berkira sangat. Apabila telah menjadi pasangan suami isteri, buatlah kerja rumah secara bersama, berbincang sebaik mungkin, dan meraikan kesibukan, tanggungjawab serta kepenatan pasangan anda.

Kepada pejuang gender di luar sana, tidak perlulah membuat sebarang kenyataan yang mengundangkan salah faham, bahawa kononnya kerja-kerja rumah ialah tanggungjawab isteri sahaja, atau tanggungjawab suami semata-mata.

Saya bersyukur kerana dikurniakan isteri, yang merupakan ibu kepada anak-anak saya yang tidak berkira dalam hal ini. Mudah-mudahan saya sebagai suami juga tidak terlalu mengharapkan kesempurnaan yang mustahil bagi mana-mana manusia.